خدمات قابل ارائه در خصوص UPS بعنوان نمایندگی شرکت تتیس
شرکت فنی و مهندسی پیشتاز نیروی زنده رود

با توجه به اخذ نمایندگی محصولات شرکت تتیس لازم است در ابتدا توضیحات مختصری درباره UPS ها و موارد استفاده آن ارائه گردد.

شرکت فنی و مهندسی پیشتاز نیروی زنده رود بعنوان نمایندگی شرکت تتیس در اصفهان،خدمات مختلفی از قبیل فروش،نصب و تعمیرات UPS های FAIRSTONE و GALLEON را انجام می دهد

UPSچیست؟

UPS دستگاهي است که بين منبع برق ورودي و بار مصرفي قرار مي‌گيرد و از تاثير اختلالات و نوسانات برق شهر و نيز قطع کامل برق جلوگيري به عمل مي‌آورد، در واقع تعريف دقيق تر از UPS دستگاهي است که وقفه اي کمتر از نيم سيکل برق يعني 10 ميلي ثانيه داشته باشد و بدون ايجاد هيچ گونه نويزي از ورود اختلالات برق شهر جلوگيري به عمل آورد. صرف نظر از طراحي و تکنولوژي خاص هر UPS ويژگي هايي مانند باتري، مدار اينوتر، زمان برق دهي در اين دستگاه‌ها مشترک است. زمان برق دهي (Back up time) مدت زماني است که هنگام قطع برق شهر بارها مي‌توانند تغذيه شوند که بستگي به ظرفيت باتري و ميزان بار اعمال شده دارد.


انواع UPS
UPS ها معمولا در دو قالب شبه سينوسي و سينوسي تقسيم بندي مي‌شوند. براي بارهايي مانند کامپيوتر يا دستگاه‌هايي که تغذيه آن‌ها توسط منابع تغذيه سوئيچينگ تامين مي‌شود به دليل اين که برق AC توسط منبع به برق DC تبديل مي‌شود مي‌توان از UPS شبه سينوسي استفاده کرد. اما بعضي از تجهيزات با توجه به استانداردهاي بين المللي با ورودي سينوسي به کاربر پيشنهاد شده اند که در اين صورت بايد از ups با خروجي سينوسي استفاده کرد. باتري‌ها بخش اصلي هر ups محسوب مي‌شوند که به منظور تامين يک منبع انرژي ذخيره يا جايگزين هنگام قطع برق شهر يا زماني که ولتاژ آن خارج از محدوده مجاز است مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

با گسترش روز افزون سيستم‌هاي کامپيوتري در صنايع مختلف بحث حفاظت از سخت افزار و ديتاي اين سيستم‌ها يکي از بزرگ‌ترين مشکلات موجود براي کاربران است. طبق بررسي‌هاي به عمل آمده درکشورهاي توسعه يافته در شرايط مطلوب روزانه 128 نوسان مضر در شبکه برق رساني به وجود مي آيد که در کشور ما علاوه بر نوسانات، قطع برق نيز وجود دارد. متاسفانه يکي از مشکلات اساسي در جوامع در حال توسعه عدم اطلاع رساني صحيح توسط ارگان‌هاي ذيرربط در اين زمينه است. بسياري از کاربران ضرورت استفاده از UPS را هنگام قطع برق مي‌دانند در صورتي که بسياري از آسيب‌هايي که در اثر اختلال در شبکه برق‌رساني به وجود مي‌آيد در زمان وصل برق است که به علت تغييرات ولتاژ ناخواسته در اثر راه اندازي يا از کار افتادن سوييچ هاي پر قدرت و تغيير مصرف رخ مي‌دهد. مشکلات موجود در برق شهر به صورت‌هاي مختلفي مانند نوسانات شديد لحظه‌اي، اضافه ولتاژ ناگهاني، افت ولتاژ ناگهاني، کاهش طولاني ولتاژ، افزايش طولاني ولتاژ، هارمونيک‌ها و نويز الکتريکي، نوسانات فرکانسي، قطع برق شهر، ناپايداري هاي سوئيچينگ توليد مي شوند.

نوسانات شديد لحظه اي (SPIKE)
ولتاژهاي سريع، گذرا و لحظه اي، با طول زماني کوتاه که به صورت ناگهاني و چندين برابر ولتاژ نامي شبکه به شکل موج اصلي برق اضافه مي شوند. اين ولتاژها مي‌توانند به هر دو سيکل مثبت و منفي اضافه شده و به تجهيزات خسارت وارد کرده يا آن‌ها را از بين ببرند.
SPIKE ها توسط ترموستات‌ها يا ساير تجهيزات که جريان الکتريکي زياد را سوئيچ مي‌کنند يا توسط بارهايي که به وسيله شرکت‌هاي برق سوئيچ مي‌شوند ايجاد مي‌شوند. عوامل طبيعي مانند صاعقه‌‌‌هايي که به صورت موضعي به زمين برخورد مي‌کنند از اصلي‌ترين و قابل توجه ترين عوامل توليد اين نوسانات هستند به ويژه زماني که به کابل‌هاي ارتباطي برق القا شوند که معمولا در UPS ها مدارهاي محافظتي جهت حذف يا کاهش آن قرار داده مي‌شود.

اضافه ولتاژ ناگهاني (Surges)
نوسان ولتاژ شديد که به شکل موج ولتاژ اصلي برق اضافه مي شود و بيش از يک سيکل ادامه مي‌يابند. اين نوسان در اثر خاموش شدن يک مصرف کننده بزرگ در شبکه برق يا سوئيچ بار در مراکز فرعي به وجود مي‌آيد. اين نوسان قدرت عملکرد اجزاي مربوط به منابع تغذيه سوئيچينگ کامپيوتر را کاهش داده و باعث کاهش طول عمر آن‌ها مي‌شود.

افت ولتاژ ناگهاني (Sags)
افت ولتاژهايي که چند سيکل ادامه مي‌يابند را (Sag) مي‌نامند از لحاظ شکل مانند Spike هاي منفي هستند ولي طول مدت آن‌ها بيشتر است، اين نوسان يکي از رايج ترين مشکلات برق شهر است به طوري که بر اساس آمارگيري انجام شده در آمريکا در شرايط مطلوب 87٪ مشکلات مربوط به برق شهر را شامل مي‌شود و بر اثر راه اندازي بارهايي نظير الکتروموتور يا دستگاه‌هاي تهويه هوا در شبکه برق به وجود مي‌آيد، در صورتي که ولتاژ منبع اصلي آن قدر پايين باشد که کامپيوتر نتواند ولتاژي دريافت کند اين افت ولتاژ باعث خطاي عملکرد  و RESET شدن سيستم هاي کامپيوتري مي‌شود.

کاهش طولاني ولتاژ (Brown outs)
همانند افت ولتاژ ناگهاني (Sag) است که به مدت چند ساعت يا چند روز طول مي‌کشد اين مشکلات برخلاف قطع برق که متوليان امر به سرعت در صدد رفع آن بر مي‌آيند در بعضي مواقع جهت کاهش توان مشترکين به طور تعمدي توسط برق منطقه اي در شرايط بحراني ايجاد مي‌شود.

افزايش طولاني ولتاژ (Over Voltage)
همان اضافه ولتاژ (Surge) است اما مدت زمان آن طولاني تر است (بيش از چند ساعت) و مي‌تواند در اثر توزيع نامناسب در منطقه ايجاد شود.

 

قطع ناگهانی برق باعث اختلال درعملکرد دستگاه های الکتریکی مانند سیستمهای کامپیوتری که نسبت به نارسائیهایی مانند افت لحظه ای ولتاژ ، افت طولانی ولتاژ ، قطع برق ، ولتاژ لحظه ای بالا، نویز و تاثیرات فرکانس در منبع تغذیه خود حساسند می شود .

به اینگونه بارها اغلب (( بارهای حساس )) گفته می شود . اینگونه بارها برای عملکرد صحیح به یک منبع نیروی برق با ثبات تر و قابل اطمینان تر از آنچه عموما توسط منابع تغذیه همگانی ارائه می شود نیاز دارند. پس از شناسایی یک سری تجهیزات به عنوان بارهای حساس ، موضوع مهم محافظت از منبع تغذبه آنها است . اگرچه نوع این حفاظت تا حدی به کاربرد خاص آنها بستگی دارد. برای مثال اثرات ناشی از تداخل ، نویز ، فرکانس رادیویی و Spike ها را میتوان با قراردادن فیلترهای مناسب و بعضی از انواع ترانسفورماتور ایزولاسیون در خط تغذیه کاهش داد . Surge  ها را نیز میتوان با بکار بردن قطعات تابع ولتاژ کم کرد .

البته هنگامی که تاثیرات قطع برق یا افت ولتاژ طولانی را در نظر می گیریم حساسیت بارها باید بطور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال قطع برق برای مدت چند میلی ثانیه ممکن است سبب شود که تجهیزات خاص با سیستم کاری آنها کاملا خراب شود در حالی که سایر تجهیزات بدون  آن که آسیبی ببینند ، چندین سیکل نامناسب برق ورودی را پشت سر می گذارند .

اگر باری به یک منبع تغذیه با تلرانس کم نیاز داشته باشد و یا قرار است که 24 ساعت مورد استفاده قرارگیرد ، هیچ راهی وجود ندارد جز نصب یک نوع منبع تغذیه بدون وقفه (یو پی اس ) تا بار را به وسیله نیروی برق مداوم و بدون نویز تغذیه کند .

در صورتیکه برق شهر قطع شود تنها منبع برق موجود  انرژی  الکتریکی حاصل از باتری یوپی اس می باشد در نهایت نیز مدت زمانی که بار میتواند برق دریافت کند به میزان مصرف بار و ظرفیت سرویس دهی باتری بستگی خواهد داشت . با قطع یوپی اس در مدت زمان Outonomy(استقلال) برق مورد نیاز تجهیزات را تامین خواهد کرد و بعد از گذشت این زمان با فرض اینکه برنامه نرم افزاری مناسب Shutdown شدن سیستم موجود و قابل اجرا باشد سیگنالی به بار میفرستند تا عملیات منظم Shutdown انجام شود بدین ترتیب بدون از دست دادن اطلاعات برنامه ها بسته و سیستم خاموش می شود





تاریخ: برچسب:,
ارسال توسط شرکت فنی و مهندسی پیشتاز نیروی زنده رود

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا: